Bezetting + CV’s

Daniel Cross (1969) studeerde slagwerk aan de conservatoria van Groningen en Utrecht bij Johan Faber en Robert van Sice. Hij maakte de eindexamenvoorstellingen Videodrumming (1994) en Schuivende Lading(1996). Verder is hij als componist actief. Zo schreef hij o.a. voor het Nationale Toneel, Vocaal ensemble Venus, Teatro Munganga, Irama Legong, Springdance Festival, Zeeland Nazomer Festival, de opera ‘De Tasmaanse Tijger’ voor Buffo Operamakers en voor enkele korte films. Cross is artistiek leider van het Rosa Ensemble, een hedendaags elektro/akoestisch ensemble. Ook Naast werkte hij met o.a. componist Harry de Wit, Eric Vloeimans, Hans Dagelet, choreografe Nanine Linning, het Xenakis Ensemble en zijn cosmojazzband Donskoy. In 1997 richtte hij De Bonte Koe op, een centrum voor muziek-, theater- en filmmakers in Utrecht. In 2010 ontving Cross de Fentener van Vlissingen Cultuurprijs voor zijn verdiensten voor de stad Utrecht.
Daniel Cross is door zijn interesse in andere kunstvormen zoals theater, film en beeldende kunst steeds op zoek naar samenwerkingen met andere makers en festivals, zowel als regisseur en als componist. Veel van deze projecten doet hij onder de naam THE DONSKOY INSTITUTE OF CHANGE.

Twan Stekelenburg (1977) studeerde saxofoon en directie blaasorkesten aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij is momenteel dirigent bij drie orkesten en hij geeft les aan saxofoonleerlingen. Op het conservatorium startte hij zijn eigen Esquire Saxofoonkwartet, dat na 15 jaar een doorstart maakte als electronica-duo (www.wearekonsole.com). Hij heeft o.a. gespeeld bij het Fanfarekorps van de Koninklijke Landmacht en indie-classical ensemble VanDryver (www.vandryver.bandcamp.com). Twan ziet zichzelf als eenheidssmeder door over grenzen van niveau, leeftijd of stijl heen te kijken en te focussen op overeenkomsten in plaats van verschillen. Bij de Fanfare van het Vuur doet Twan samen met Bart van de Lisdonk de artistieke leiding en muzikale directie en is hij één van de componisten.

Roelof Wittink (1948) speelt sousafoon, piano en accordeon. Hij was psycholoog en werkte vooral aan het organiseren van internationale samenwerking op expertise van fietsbeleid. Hij speelt sousafoon bij de Fanfare van het Vuur en bij orkest de Tegenwind, nadat hij eerder lid was van orkest Eigen Hulp in Den Haag en het voorheen Toos van den Heuvel trio. Recent trad hij in verband met de aardbevingen in Groningen, ook in duo op met studiegenoot Jos Posthuma, samen met het Eerste Grunneger Baaiermer Mannenkoor, zie https://www.youtube.com/watch?v=tVvBcDqBUs4. Roelof Wittink was projectleider van de productie Orchestre Bicyclette van de Fanfare van het Vuur met een 100-koppig fietsend orkest, zie www.orchestrebicylette.nl. Hij is zakelijk manager van de Fanfare van het Vuur. Bij de Tegenwind is hij actief betrokken in de samenwerking met muzikanten van de Band zonder Verblijfsvergunning in Catching Cultures Orchestra, zie www.catchingculturesorchestra.nl. Hij wil muziek vooral inzetten vanwege haar kracht om contacten te leggen.  

Liesbeth Faber (1970)is een enthousiaste amateurmuzian. Ze speelt sinds haar 17e basgitaar en in 2003 is daar de contrabas aan toegevoegd. Naast de Fanfare van het Vuur heeft ze in heel wat bandjes en orkesten gespeeld, zowel op basgitaar als op contrabas. Pop,salsa, ska, balkan, alles is al wel een keer voorbijgekomen. Ook is ze de vaste bassist van het amateurtheatergezelschap Port Betaald in Utrecht, zie www.portbetaald.com.

Monica van Berkum speelt altsaxofoon. Ze is sociaal wetenschapper en directeur bij een kenniscentrum. Muziek maken is voor haar minstens zo belangrijk als haar baan en geeft haar onnoemelijk veel plezier. Ze speelt bij Orkest Tegenwind en bij de Fanfare van het Vuur. Met Orkest de Tegenwind heeft ze op veel plekken in Europa en daarbuiten opgetreden, waaronder in Zuid Afrika en Suriname. Zij heeft actief deelgenomen aan de ontwikkeling van Orchestre Bicyclette en neemt ook deel aan het Catching Cultures Orchestra samen met de Band zonder Verblijfsvergunning. Zowel Tegenwind als de Fanfare van het Vuur spelen vaak een rol bij belangrijke gebeurtenissen in de stad Utrecht, zoals de viering van de Vrede van Utrecht en de opening van de Tour de France. Het mooie van muziek maken, naast het plezier dat het je direct geeft, is voor haar dat je er heel veel mensen mee tegenkomt die je anders niet zou ontmoeten en dat je met hen plezier maakt in werelden waar je anders nooit zou zijn.

Annemiek Eggink (1952) viel als 6-jarige voor de haar aangereikte blokfluit door de overbuurvrouw-over de schutting. Zij wilde perse op les en bracht het tot de Brandenburgse concerten tijdens haar studietijd. Organiseerde mede het PAN festival voor orkesten in studentensteden. Na haar studie stapte zij over op saxofoon, eerst klassiek, later jazz en latin. Zij speelde in salsa bands Orquesta del Palacio en Sonriente altsax en corozang. Inmiddels sopraansax in Jazzorkest de Buren, Latin jazz band la Banda Caliente en altsax in Fanfare van het Vuur. Zij vindt Fanfare van het Vuur fantastisch door de diversiteit aan muzikanten en instrumenten en door de enorme inspiratie die er uitgaat van het samenspelen met allerlei andere groepen en publiek: muziek verbindt!

Aukelien Kleinpenning (1987) studeeerde saxofoon bij het conservatorium in Utrecht (Johan van der Linden) en volgde een groot aantal masterclasses in Nederland bij o.a. Arno Bornekamp en verder in Duitsland, België, Zwitserland en Oostenrijk. Zij trad diverse keren op met het Nederlands Blazers Ensemble, zoals in 2009 bij de BBC Proms en bij twee nieuwjaarsconcerten en voorts met het Aurelia Saxofoon Kwartet. Zij maakt thans nog deel uit van twee ensembles voor kamermuziek, het Syrène saxofoon kwartet en het TenToon Ensemble. Met het Syrène saxofoon kwartet trad zij met een mini opera op in De Wereld Draait Door. Zij is docent, arrangeur, workshopleider en producent.

Nina van Helvert (1977) studeerde saxofoon bij Jean Pennings en Johan van der Linden en in Frankrijk bij Jean-Denis Michat. Daarnaast volgde zij masterclasses bij o.a. Claude Delangle, William Street en Arno Bornkamp. Nina is regelmatig betrokken bij muziektheaterproducties en educatieve voorstellingen voor het basis- en voortgezet onderwijs. Naast het remplaceren in orkesten als Philharmonie Zuidnederland en Het Rotterdams Philharmonisch Orkest ligt haar hart bij de kamermuziek en speelt ze behalve bij Fanfare van het Vuur in Orchestre Infernal, het Artex Quartet en improvisatie-duo Kein Angst.

Conny de Bruin (1965) speelt al jaren op haar favoriete instrument de tenorsaxofoon. Heeft in veel verschillende groepen gespeeld, zoals bij straatorkest Tutti Saxi, waar zij ook voorzitter van was. Nu blaast zij bij saxofoonkwartet Blovi, Latin jazz band la Banda Caliente en in de Fanfare van het Vuur. Bij Sju zat zij in de organisatie van de workshops, wat ze met een groep heeft doorgezet bij de opvolger U Jazz. Zij organiseren korte muziekworkshops voor amateurs gegeven door enthousiaste professionele workshopleiders. Samen spelen, nieuwe nummers ontdekken, een andere benadering, verassende thema’s en plezier hebben in muziek. Een leukere hobby is er niet!

Diederik Rijpstra studeerde trompet aan het conservatorium van Amsterdam. Hij  nam daarnaast lessen van o.a. Eric Vloeimans en studeerde enkele maanden aan de New School for Jazz and Contemporary Music in New York. Hij ontving twee scholarships en was finalist in de Dutch Jazz Competition (200&) en de Leiden Jazz Award (2005). Diederik Rijpstra is een onconventionele, intuïtieve en emotionele speler met een warme en subtiele klank. In “Odd Pearls” werkt hij samen met de barokmusici Judith en Tineke Steenbrink. Daarnaast ontwikkelde hij een grote diversiteit aan projecten en was daarbij leider van The Living City project (2013); Balcony of the Irish Turtle (2011); Wampum (2010); Circus (2007); QUINCEY live at the Bimhuis (2005) en QUINCEY D109G (2004). Naast jazzcomposities componeerde hij op gedichten  van Leo Vroman, schreef hij muziek voor een dansvoorstelling en componeerde hij voor het Holland Festival. Hij bracht diverse albums uit, trad tweemaal op tijdens het North Sea Jazz festival en gaf een concert met pianist Jonathan Batiste in Carnegie Hall New York. Zie ook de websites: www.diederikrijpstra.com en www.oddpearlsmusic.com.

Viève Buijs is accordeoniste en theatermaakster. Als accordeoniste speelt zij in haar eigen kindertheatervoorstelling Aal en Snoek spelen Waterland, bij Fanfare van het Vuur, theaterzanggroep De Weduwen en kamer- en pleinorkest De Hofhouding. Daarnaast begeleidt zij steltlopers van Allhandstogether en geeft workshops Smartlappen Maken. Tevens laat zij zich inhuren voor elke feestelijke aangelegenheid .Voor Fanfare van het Vuur droeg zij zorg voor de productionele kant van het project Orchestre Bicyclette. Voor de kerngroep van Fanfare van het Vuur was zij vanaf september 2014 t/m 5 juli 2015 o.a. verantwoordelijk voor de praktische/logistieke organisatie van de  optredens, maakte draaiboeken en verzorgde de acquisitie en aansturing van de vrijwilligers. Vanaf september jl. is zij contactpersoon voor de praktische/logistieke organisatie rondom de optredens van Fanfare van het Vuur.

Bart van de Lisdonk (1968) is componist en gitarist. In 1993 studeerde hij af als muziektechnoloog aan de HKU. Sindsdien componeert en produceert hij muziek voor theater, film, tv, dans, documentaire, radio, etc. In 2006 won hij het Gouden Kalf voor Beste Muziek en in 2007 was hij voor het Kalf genomineerd. Na een aantal community projecten in 2014, waaronder de afscheidsmusical van groep 8 van de Villa Novaschool in Utrecht, is hij zich enthousiast gaan richten op muziek maken met amateurs en andere gewone mensen. Samen met Twan Stekelenburg voert Bart de artistieke leiding over Fanfare van het Vuur.

Kitty (1962) is via een community project bij de Fanfare van het Vuur terecht gekomen. Ze is een amateur gitarist die ondersteund met het spelen van akkoorden. Ze beleeft veel plezier aan de diverse en kleurrijke muzikale activiteiten van de Fanfare, de gezelligheid van het samenspelen en de bijzonder projecten waarin mensen van allerlei aard elkaar ontmoeten in muziek. In het dagelijks leven werkt ze als onderzoeker en docent in de plantenbiologie. Het maken van muziek is een fijne manier om af en toe iets heel anders te doen.